2005/01/15 Baggeraars terug naar Singapore
Nederlandse baggeraars kunnen binnenkort weer aan de slag in Singapore. De Aziatische stadstaat en buurland Maleisië hebben een oplossing gevonden voor
slepend conflict over een groot landwinningsproject in de Straat van Johor, de zeeëngte tussen beide landen. Het dispuut legde het werk aan het
miljardenproject, dat mede door de firma's Boskalis en Van Oord wordt uitgevoerd, voor jaren stil.
De koers van Boskalis, de grootste Nederlandse baggeraar, steeg vrijdag op de Amsterdamse beurs na het nieuws kortstondig naar 28,15 euro, het hoogste
niveau sinds september 2002.
Boskalis heeft in het landwinningsproject in Singapore, dat in totaal 3,5 miljard euro kost, een aandeel van 450 miljoen euro. Daarvan was pas een kwart
uitgevoerd toen het conflict in 2002 in volle hevigheid uitbarstte en het werk stil kwam te liggen. Boskalis moet nog voor 350 miljoen euro uitvoeren. Ook
Van Oord voert een 'substantieel' deel van het project uit.
Delegaties van Singapore en Maleisië bereikten afgelopen week in Den Haag een principe-akkoord, dat echter nog moet worden bekrachtigd door de beide
regeringen. 'Het licht staat nog niet op groen, maar onze baggerschepen zijn klaar om naar Singapore af te reizen als het sein komt dat we weer aan de
slag kunnen', zegt de woordvoerder van Boskalis.
Het werk aan het project in Singapore, dat bijna zes jaar in beslag neemt, begon in 2000. Maleisië maakte bezwaar tegen de plannen. Door de vernauwing van
de zeeëngte zou de scheepvaart gevaar lopen en het milieu worden geschaad.
Eind 2001 verbood Maleisië de export van zand naar Singapore. Daarna werd het werk voortgezet met zand uit Indonesië totdat dit land eind 2002 de uitvoer
eveneens stopte. Daardoor kwam het werk geheel stil te liggen.
Maleisië maakte de zaak aanhangig bij het Internationale Tribunaal voor het Zeerecht in Hamburg. Het tribunaal wees de eis van Maleisië om de landwinning
in de Straat van Johor te stoppen in september 2003 af, maar dwong beide landen in het vonnis een onafhankelijke groep deskundigen samen te stellen die de
effecten van het project moest bestuderen. De door beide landen aangewezen deskundigen brachten in november vorig jaar unaniem een rapport uit.
Delegaties van beide landen kwamen daarop tot een principeakkoord enkele dagen voordat de juridische procedure een nieuwe fase zou ingaan bij een
arbitragehof in Den Haag. Beide partijen verwachten dat het akkoord binnen enkele weken door de regeringen van Singapore en Maleisië zal worden
bekrachtigd.
Deel dit artikel met anderen:
Aanverwante pagina's:
•
2002/08/09 Singapore en Maleisië ruzieën over water
•
2002/08/07 Singapore drinkt geflest rioolwater
•
1999/09/18 Maleisië sluit luchtruim voor vliegtuigen Singapore
Recente nieuwsberichten:
•
2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•
2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in Maleisië
•
2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook Maleisië
•
2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•
2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•
2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•
2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•
2016/01/01 Maleisië: Israëlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•
2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•
2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•
2015/12/24 Maleisië: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting
•
Eerder gepubliceerde berichten uit 2005
•
Links naar het nieuwsarchief