De grootste, geheim gehouden verzameling schepen in de maritieme geschiedenis ligt voor anker ten oosten van Singapore. De vloot is groter dan de gecombineerde Amerikaanse en Britse zeemachten, maar heeft personeel, noch lading, noch een bestemming. Containerschepen, bulkcarriers, olietankers –al deze schepen zouden volgeladen moeten circuleren tussen China, Groot-Brittannië, Europa en de VS. Maar ze liggen gewoon voor anker, te wachten op betere tijden. Ze vormen het machtige en voelbare bewijs van de orkaan die globale financiële crisis heet; een ijzeren gordijn langs de kustlijn van Maleisië, 50 kilometer ten oosten van Singapore. De Britse krant
Daily Mail publiceerde als eerste foto's van deze plek.
|
Zicht op een deel van Singapore's spookvloot. |
Deze lokatie is dermate afgelegen dat er amper een levende ziel passeert. En net daarom liggen deze schepen hier, omdat de reders en overheden niet willen dat de symbolen van de lamgeslagen en kreupele economie voor de wereld zichtbaar zijn.
Ondertussen lijden de reders miljoenenverliezen. Een Aframax tanker die 80.000 ton cargo kan vervoeren kostte een jaar geleden 35.000 euro per dag; wie hem vandaag wil betaalt nog 3.800 euro. Zo’n 12% van de totale wereldvloot ligt gewoon stil.
Nooit eerder kleurde de toekomst donkerder. Bestellingen voor nieuwe schepen worden geannuleerd; nieuwe bestellingen blijven uit. Als er geen kentering komt worden er in 2011 gewoon geen schepen meer gebouwd en zullen ook ’s werelds grootste scheepswerven moeten sluiten.