2001/06/14 KLM en Schiphol mikken op Maleisische partners
De luchthaven Schiphol en de KLM hopen beide de banden met collega's in Maleisië aan te halen. Schiphol onderhandelt over een belang van mogelijk 30
procent in de zeer moderne luchthaven van Kuala Lumpur, de KLM zou op het punt staan de samenwerking met Malaysian Airlines fors uit te breiden.
De KLM werkt al enige tijd samen met de Maleisische collega, maar ondanks recente uitbreidingen blijft dat tot nu toe een alliantie van beperkte omvang.
MAS, zoals Malaysian Airlines ook wel wordt genoemd, deelt bovendien al vluchten met Northwest, de Amerikaanse partner van de KLM. Het aantrekken van de
banden door de Nederlandse en Maleisische collega is dus niet vreemd. MAS zou naar verluidt ook zoeken naar een partner die een belang in de maatschappij
wil nemen, maar daarvoor is de KLM nog niet te porren. MAS maakt nog grote verliezen, het afgelopen boekjaar ongeveer 600 miljoen gulden.
MAS heeft de nog geen drie jaar oude en zeer moderne luchthaven Kuala Lumpur International Airport (KLIA) als thuishaven. Daar is nog volop groeiruimte,
zodat KLIA voor de KLM en Northwest als een van hun Aziatische knooppunten kan fungeren.
De plannen van de KLM verklaren ook waarom Schiphol interesse heeft in een belang in KLIA. De Maleisische luchthaven en Mas staan nu nog onder druk van de
sterke concurrentie van Lufthansa en haar partners Singapore Airlines en Thai, waardoor de capaciteit van KLIA nog voor een belangrijk deel onbenut
blijft. Dat kan veranderen als de KLM en Northwest, mogelijk aangevuld met andere Europese en Aziatische partners, er samen met MAS veel meer gebruik van
gaan maken.
Schiphol bevestigt dat er gesprekken worden gevoerd over samenwerking met KLIA; de Maleisische partner zegt dat zich naast Schiphol nog enkele gegadigden
hebben gemeld.
Een belang in KLIA past in de internationale strategie van Schiphol. Het Nederlandse bedrijf heeft al belangen in een luchthaven in Australië en bij New
York en werkt met de luchthavens van Frankfurt en Rome samen in het consortium Pantares.
Deel dit artikel met anderen:
Aanverwante pagina's:
•
2001/06/13 Schiphol wil belang in vliegveld Maleisië
•
2000/10/24 KLM en MAS breiden dienstenpakket uit
•
2000/03/14 Malaysia Airlines mogelijk bij alliantie KLM en Alitalia
•
1999/02/06 Northwest akkoord met Malaysia Airlines
•
1998/01/10 MAS aantrekkelijk voor netwerk met Northwest en Alitalia
Recente nieuwsberichten:
•
2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•
2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in Maleisië
•
2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook Maleisië
•
2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•
2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•
2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•
2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•
2016/01/01 Maleisië: Israëlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•
2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•
2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•
2015/12/24 Maleisië: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting
•
Eerder gepubliceerde berichten uit 2001
•
Links naar het nieuwsarchief