Alles is groot aan de ijzerertssteiger die BAM binnen een internationaal consortium (BMS) bouwt in het Maleisische Teluk Rubiah.
 |
De unieke ijzerertssteiger, een uitdaging van formaat. |
Mijnbouwbedrijf Vale wil met de opslag- en overslagfaciliteit voor ijzererts aan de Straat van Malaka vanaf januari jaarlijks zo'n 90 miljoen ton ijzererts doorsluizen en daarvoor is bij elkaar zo'n 3 kilometer steiger nodig, opgebouwd uit prefab betonnen elementen die tot 120 ton per stuk wegen.
De 100 meter lange palen die de steiger ondersteunen, zijn met 600 tons-kranen in één stuk opgetild en in de grond geslagen. "We hadden ook 120 meter lange palen, maar daarvan hebben we de laatste 20 meter er later opgezet", vertelt Tom van Breda, projectleider bij de Nederlandse bouwer.
De 1.800 meter lange toegangsbrug (nodig om de benodigde waterdiepte te bereiken) en het zogenaamde transfer platform (250 meter lang), van waar de lopende banden worden aangedreven, zijn al opgeleverd. De importsteiger van 515 meter is in september klaar voor gebruik, de exportsteiger (400 meter) pas in januari volgend jaar. "Maar dat komt omdat de opdrachtgever nog begin dit jaar heeft besloten deze geschikt te maken voor zwaardere schepen, waardoor we tijdens het werk het ontwerp moesten aanpassen en extra palen moesten slaan", aldus Van Breda.
Het ijzererts gaat straks op lopende banden van en naar de schepen. Om het milieu niet te veel te belasten, mag geen ijzererts via het regenwater in zee terecht komen. BMS maakt daarom een dubbele goot om het regenwater op te vangen en terug te voeren naar land. Daar wordt het gebruikt in een bevloeiingssysteem om stofvorming op de transportbanden tegen te gaan.