[an error occurred while processing this directive]
- 2007/10/13 Singapore Airlines ontvangt maandag eerste A380

Vliegtuigbouwer Airbus levert maandag in het Franse Toulouse het eerste exemplaar van de A380, het grootste vliegtuig in de geschiedenis van de luchtvaart. Het is luchtvaartmaatschappij Singapore Airlines die het toestel met achttien maanden vertraging in ontvangst mag nemen.

Dit evenement, dat bijgewoond zal worden door zeshonderd mensen, maakt een einde aan de teleurstelling rond de vertraging met het A380-programma, maar komt wel op een moment dat moedermaatschappij EADS in een onderzoek naar "eventuele voorkennis" verkeert. Het onderzoek, dat zowel in Frankrijk als in Duitsland gevoerd wordt, draait rond de verkoop van aandelen van EADS vooraleer dochtermaatschappij grote vertragingen bij de levering van de A380 aankondigde. Die mededeling deed de koers van het aandeel toen enorm zakken.


Afbeelding: De eerste Airbus A380 in de kleuren van Singapore Airlines.
De eerste Airbus A380 in de kleuren van Singapore Airlines



De nieuwste Airbus, die maandag overhandigd wordt aan Singapore Airlines, zal niet onmiddellijk uitvliegen. Het is wachten tot daags nadien om het toestel in de lucht te spotten in een vlucht naar Singapore. De eerste commerciële vlucht van het toestel staat op 25 oktober geprogrammeerd, met als bestemming het Australische Sydney.

De levering van het grootste toestel uit de geschiedenis van de luchtvaart liep grote vertraging op omwille van technische problemen, onder meer bij de assemblage van elektriciteitskabels. De A380 moet de Amerikaanse Boeing 747 verdrijven van de koppositie in de sector van de super-jumbo's. Sinds de jaren zeventig is de 747 van Boeing het enige vliegtuig dat 450 passagiers kan transporteren. De A380 biedt standaard echter plaats aan 525 passagiers en kan zelfs uitgebreid worden tot 853.

Momenteel heeft de Europese vliegtuigbouwer al 189 verkoopovereenkomsten en verkoopintenties binnen, vooral van klanten uit de Golfregio, Azië en Europa. Door de vertragingen en de meerkosten moet Airbus 420 toestellen van het type A380 aan catalogusprijs verkopen, 319,2 miljoen dollar, om uit de kosten te geraken. In 2000, bij de lancering van het programma, werd nog berekend dat er dat slechts 270 moesten zijn.

-
Deel dit artikel met anderen:

eKudos (NL) NuJIJ (NL) TagMos (NL) Google Yahoo My Web del.icio.us StumbleUpon Technorati Digg Facebook Reddit Furl
-

Recente nieuwsberichten:

•  2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•  2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in Maleisië
•  2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook Maleisië
•  2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•  2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•  2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•  2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•  2016/01/01 Maleisië: Israëlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•  2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•  2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•  2015/12/24 Maleisië: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting

•  Eerder gepubliceerde berichten uit 2007
•  Links naar het nieuwsarchief
-