Het Maleisische DK-Schweizer gooit de markt voor leren autobekleding open. Vandaag opent de eerste Nederlandse vestiging in
Rijen, maar straks moet Europa bezaaid zijn met inbouwstations.
Zo’n 600 auto’s per maand kan de nieuwe vestiging van het Maleisische DK-Schweizer Nederland in één maand in exclusief leder
hullen. Daartoe worden de nieuwe auto’s, nog voorzien van stoffen bekleding gestript en meteen door leder vervangen.
 |
Een Maleisische werkploeg bezig in de nieuwe hal in Rijen. Rechtsachter manager Business Operations Frank Michielsen. (Foto: Marieke Duijsters/PVE) |
De Maleisische beursgenoteerde DK- Schweizer Leather Group, geleid door Danny Koek, ontketent momenteel een prijzenslag in
Nederland en breekt de markt open. De Maleisiërs rekenen beduidend minder voor inbouw, die tot nu toe was voorbehouden aan
een kleine groep autobekleders.
Vandaag opent de nieuwe vestiging op bedrijventerrein Haansberg in Rijen. Bestuursvoozitter Koek komt daarvoor over uit
Kuala Lumpur. Nieuwe vestigingen in Europa staan op stapel, zegt manager business operations Frank Michielsen (29). "Vooral
Duitsland, toch de derde economie ter wereld, gaan we de komende jaren fors bewerken." Binnen twee jaar moet het Europese
vasteland voorzien zijn van een keten aan inbouwstations. "Gebaseerd op de formule die we hier in Nederland ontwikkeld
hebben."
Volgens Michielsen gaat het er DK-Schweizer vooral om omzet te maken. "In Kuala Lumpur staat de hoofdvestiging. Daar staan
alleen al 600 stikmachines. Er werken wereldwijd 1.500 mensen. Tot 20.000 interieurs kan de fabriek maandelijks aan.
Tweederde deel van de productietijd gaat in het maken van complete bekleding voor alle automerken zitten. Dat kan in
Maleisië veel goedkoper. Een derde deel nemen wij hier in Rijen voor onze rekening voor installatie."
Daartoe werkt inmiddels een ploeg van acht Maleisische onderaannemers in de nieuwe hal. "Deze mensen zijn actief in de hele
wereld. Zij leiden onze mensen hier op. Binnen twee maanden willen we 16 Nederlanders aan het werk hebben. Inmiddels zitten
we op de helft. Onze mensen bouwen ook in bij het RCC, het Rotterdamse Car Centre waar zo’n 80.000 nieuwe auto’s staan. Wij
doen daar de inbouw voor Hyundai."
DK-Schweizer Nederland startte, aldus Michielsen, in 2003 in Baarle Nassau bij een plaatselijke autobekleder. "Dat was te
duur en duurde te lang. Onze filosofie is zoveel mogelijk in Maleisië gemaakte interieurpakketten in te bouwen. Dan kan de
prijs omlaag. Uiteindelijk zijn we in Rijen daar zelf mee begonnen."
Het Maleisische moederbedrijf is goed voor een omzet van 50 miljoen dollar wereldwijd, de Nederlandse dochter zette het
eerste jaar in Baarle-Nassau 8 ton euro om. "Vorig jaar was dat al gegroeid naar 7 miljoen euro. Dit jaar willen we naar 9
en volgend jaar moet 12 miljoen euro haalbaar zijn."
Op de productielijnen in Rijen kunnen alle merken onder handen worden genomen. Van Mercedes, Saab en VW tot Hyundai en KIA.
"Voor die laatste twee merken hebben we afspraken met de importeurs. We bouwen voor 1350 euro lederen bekleding in de KIA
Sorento en de Hyundai Tucson. Daarnaast leveren wij ook aan dealers van andere merken. Die mogen uiteindelijk de klant
vragen wat ze willen."
Gemiddeld staan er vier tot vijf man aan een productielijn. Zij strippen binnen anderhalf uur het interieur en voorzien het
van leder. Tot en met de deurbekleding. "Daar gaan zo’n acht tot twaalf manuren inzitten. Binnen acht werkdagen moet de
auto - inclusief transport van en naar de dealer - in het leer gehuld zijn."