- 2015/12/10 Werd vermiste vlucht MH370 zo een 'zombievliegtuig'?

Vorige week publiceerden de Australische autoriteiten een uitgebreid rapport met toch wel een opmerkelijke onthulling over vlucht MH370. Het toestel kreeg volgens de onderzoekers af te rekenen met een ernstig technisch probleem veroorzaakt door het wegvallen van de stroom. Dit zou de populaire hypothese van een 'zombievliegtuig' staven.

Het onderzoeksrapport van het het Australian Transport Safety Bureau erkent voor het eerst officieel dat de gedoemde vlucht te kampen had met een plotse stroomstoring voor het van de radar verdween op 8 maart 2014. Hierdoor komt de theorie over een zogenoemd 'zombievliegtuig' op het voorplan waarbij de elektronische systemen van het toestel zodanig vernield zijn dat de crew niets meer kan ondernemen en het toestel doorvliegt op automatische piloot tot de brandstof op is.

De black-out ontstond binnen een tijdsframe van 56 minuten tussen het laatste geplande contact van het communicatiesysteem van het vliegtuig en de mislukte poging van de controletoren om contact op te nemen met MH370.

Het onderzoek duidt verschillende mogelijke oorzaken aan voor de storing die eerder het gevolg lijkt te zijn van een technisch mankement dan van een menselijke interventie. Zo kan het gaan om een plots defect waardoor het systeem van noodstroom in werking trad, een opeenvolging van meerdere storingen of een brand. De mogelijkheid dat een handeling van de crew in de cockpit eraan ten grondslag ligt of dat iemand de zekeringen heeft uitgeschakeld en gereset, lijkt steeds onwaarschijnlijker volgens de onderzoekers.

De black-out zorgde ervoor dat de twee automatische communicatiesystemen en ook andere vitale systemen van MH370 zijn uitgevallen wat mogelijk heeft geleid tot paniek in de cockpit. De piloten kregen af te rekenen met een gigantisch probleem of een opeenvolging van problemen die op extreem korte tijd moesten geanalyseerd worden om het vliegtuig te redden.

Of ťťn van deze scenario's klopt, zal men enkel kunnen achterhalen indien de zoektocht naar het vermiste vliegtuig succesvol is. Nu is er slechts een stuk van de vleugel teruggevonden nadat het aanspoelde op het eiland La Rťunion.

Opmerkelijk: een tijdlijn heeft uitgewezen dat na de storing minstens ťťn systeem erin geslaagd is om zestig seconden later weer operationeel te zijn en elk uur zogenaamde 'pings' naar satellieten te verzenden voor de resterende duur van de vlucht. De laatste ping werd verstuurd tien minuten voor het toestel crashte in de Indische oceaan.

Het is dus zeer waarschijnlijk dat de Boeing zonder brandstof kwam te zitten waardoor de rechtermotor uitviel en een kwartier later de linkermotor. Het toestel 'cirkelde' naar beneden en raakte het wateroppervlak. Het verzamelde bewijs zou "inconsistent zijn met het scenario van een gecontroleerde crash".

De zoekwerken naar MH370 zullen wellicht nog tot juni 2016 worden voortgezet.
-

Recente nieuwsberichten:

•  2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•  2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in MaleisiŽ
•  2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook MaleisiŽ
•  2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•  2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•  2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•  2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•  2016/01/01 MaleisiŽ: IsraŽlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•  2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•  2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•  2015/12/24 MaleisiŽ: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting

•  Eerder gepubliceerde berichten uit 2015
•  Links naar het nieuwsarchief