- 2014/04/08 Hakken, handtassen en hoofddoeken in Maleisië

Veel Nederlanders zien de hijab als een teken van vrouwenonderdrukking. Maar in MaleisiŽ dragen jonge moslimaís deze hoofddoek juist met trots. Net zoals hakken en handtassen is de hijab hier een hippe modeaccessoire waar veel geld voor wordt betaald. Farahein Abdul Mutalib startte haar eigen hijablijn voor modebewuste studentes met een krappe beurs. Deze maand komt haar eerste collectie uit.

Farahein is een frisse verschijning en wel op twee manieren. Bij een gesluierde vrouw verwacht je misschien een gesloten uiterlijk, donkere kleuren, bedekte armen, benen, hals en hoofd. Farahein is niets van dat alles. De jonge Maleisische draagt een sierlijke lange zwarte jurk die slank afkleedt, met daarover een losvallende beige safariblouse. Een felgele hijab is sierlijk gedrapeerd rondom haar gezicht en hals. Dit alles afgewerkt met veel armbanden en ringen. Ze heeft bovendien een lach van oor tot oor als ze op je afstapt, je hand pakt en je welkom heet. Door haar open karakter valt het eigenlijk helemaal niet op dat ze compleet gesluierd is.

De hijab is in MaleisiŽ een mode-item en wordt door vrouwen gedragen als een echte accessoire of sieraad. Los van de religieuze betekenis wordt er veel mee geŽxperimenteerd en is het een volwaardige aanvulling op de outfit van Maleisische vrouwen. Je ziet ze in alle soorten en maten, wat zorgt voor een kleurrijk en divers straatbeeld. Kuala Lumpur zit vol winkels speciaal voor hoofddoeken en in bijna alle reclames komen prachtige hijabdragende modellen voor. Het is voor Maleisische vrouwen een kledingstuk om uiterlijk en schoonheid te tonen in plaats van het te verbergen.

Hoofddoeken KLIn MaleisiŽ beginnen veel meiden al op jonge leeftijd met het dragen van een hoofddoek. Zo ook Farahein, zij droeg haar eerste toen ze twaalf was. Een groot verschil met haar moeder die pas op haar vijfenveertigste begon met het dragen van een hijab. De keuze voor meer islamitische kleding ligt in haar familie bij de vrouw zelf. Het stereotype dat moslimaís gedwongen worden zichzelf te bedekken gaat hier dus niet op. Farahein: ďMijn vader zei juist: ĎDoe het asjeblieft nog niet, je bent veel te jong om je al zo aan je geloof te binden.í Hij was bang dat ik het niet zou volhouden en het als een teleurstelling zou ervaren.Ē

Voor je puberteit een hoofddoek dragen is heel vroeg. Maar Farahein vind vrouwen met hijabs intrigerend en mooi. ďIk zie het dragen van een hijab als een creatieve uitdaging, als een verrijking van mijn uiterlijk. Door het experimenteren met verschillende stijlen, prints en materialen kan ik mij uiten. Het maakt mij uniek.Ē

In de modewereld zijn het doorgaans de grote, dure merken die de nieuwste trends bepalen. Zo ook voor hoofddoeken. Maar voor veel vrouwen en zeker voor jonge studentes zijn deze onbetaalbaar. Heb je toch genoeg geld te spenderen, dan is Fareeda de plek waar je moet zijn. De bekendste hijabwinkel in Kuala Lumpur heeft een eigen modelijn en is immens populair. Om een kijkje in de winkel te nemen sta je gemiddeld een uur in de rij. De boetiek is redelijk klein en helemaal gevuld pashoofden en kledingrekken met kleurige hoofddoeken.

Ondanks de lange rijen mensen gaat het hier niet om betaalbare handelswaar. Een sobere Fareeda-hijab kost tweehonderd ringgit, omgerekend iets minder dan vijftig euro. Voor de exclusievere modellen leg je al snel vijfhonderd ringgit neer. Forse prijskaartjes dus en een probleem voor hippe studentes die er, ondanks hun krappe beurs, toch modieus bij willen lopen. Maar gelukkig ontstaan er alternatieven.

Farahein: ďOp een gegeven moment wilde ik graag andere hijabs dan die in de winkels te krijgen zijn. Ik wilde andere materialen en kleuren, maar die waren er niet of waren ongelooflijk duur. Gelukkig kan mijn moeder goed overweg met de naaimachine. Ik heb mijn ideeŽn uitgetekend en zij heeft ze voor mij genaaid.Ē Farahein kreeg steeds vaker leuke reacties op haar eigen originele hijabs en mensen vroegen of ze er ook een voor hen kon maken. Zo ontstond het idee een eigen hijablijn te starten.

Samen met haar moeder heeft ze nu haar eerste hijablijn gecreŽerd: 'Flair by Farah'. Haar doelgroep zijn haar vriendinnen. Jonge, modebewuste studentes die ondanks een klein budget stijlvol voor de dag willen komen. De eerste collectie is met name op de basis gefocust, dus zijn het allemaal nog egale hoofddoeken in veel verschillende kleuren. ďAls deze eerste collectie goed gaat, wil ik ze graag ontwerpen met vrolijke prints, maar voor een eerste lijn leek het me verstandig simpel te beginnen,Ē vertelt Farahein.

Per stuk gaan de hijabs twintig ringgit kosten, nog geen vijf euro en voor MaleisiŽrs heel betaalbaar. Farahein doet de ontwerpen, haar moeder zet de eerste versies in elkaar. Vervolgens tekenen ze samen de patronen uit. Fahareinís familieleden helpen met het in elkaar zetten van de hoofddoeken, maar als de collectie aanslaat hebben ze al een naaiatelier op het oog. ďIk heb nu al veel pre-orders. Ik draag zelf alleen nog maar mijn eigen hijabs en veel meisjes bij mij op school willen ze graag hebben. Superfijn natuurlijk, ik hoop dat alle bestellingen doorgaan.Ē

Inspiratie haalt Faharein vooral uit de mensen om haar heen. ďIk kijk graag naar wat mensen dragen en hoe ze zich profileren. Ook luister ik goed naar wat anderen willen of missen. En ik kijk goed naar wat ik zelf mis in mijn kast. Ik wilde bijvoorbeeld bij een mooie donkere jurk een hijab in een knallende kleur. Toen ik die nergens kon vinden, heb ik hem zelf gemaakt.Ē

DaFlair by Farah 1arnaast kijkt de jonge ontwerperster graag naar wat in de mode is en bekijkt ze heel veel modedocumentaires. Coco Chanel is een grote inspiratiebron voor haar omdat het een vrouw was die haar onafhankelijkheid terug liet komen in haar ontwerpen. Daarnaast volgt ze bekende bloggers die een beetje voorop lopen in de mode.

Fahareinís visie op mode is duidelijk: "'Style comes first, comfort comes second!' Dat wil niet zeggen dat kleding om modieus te zijn niet lekker mag zitten. Al mijn hijabs zijn makkelijk te dragen en te knopen, en zien er bovendien lekker fris uit."

Deze maand wordt Flair by Farah gelanceerd. Voorlopig zullen de exclusieve hoofddoeken alleen in MaleisiŽ te bestellen zijn, maar wie weet wat de toekomst nog allemaal brengt.
- -

Recente nieuwsberichten:

•  2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•  2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in MaleisiŽ
•  2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook MaleisiŽ
•  2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•  2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•  2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•  2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•  2016/01/01 MaleisiŽ: IsraŽlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•  2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•  2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•  2015/12/24 MaleisiŽ: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting

•  Eerder gepubliceerde berichten uit 2014
•  Links naar het nieuwsarchief