- 2013/12/28 Chauffeurs in Maleisië halen schouders op voor gevaar

De culturele omgeving heeft een belangrijke impact op het verkeersgedrag. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Nottingham bij autobestuurders in MaleisiŽ en Groot-BrittanniŽ. De onderzoekers stellen dat MaleisiŽ wereldwijd tot ťťn van de landen met de grootste verkeersonveiligheid wordt gerekend. In vergelijking met het Britse collega's blijken Maleisische autobestuurders volgens de wetenschappers minder in staat te zijn om gevaarlijke verkeersomstandigheden te identificeren en zouden ook langzamer op bedreigende situaties reageren. Terwijl in Groot-BrittanniŽ een reageertijd van gemiddeld 1,68 seconden werd opgetekend, werd in MaleisiŽ pas na 2,25 seconden een reactie geregistreerd.

"In MaleisiŽ neemt de dodentol van het autoverkeer nog jaarlijks toe, terwijl in veel andere landen een dalende trend kan worden opgetekend," merkt onderzoeksleider Phui Cheng Lim, verkeersdeskundige aan de University of Nottingham, op. "Twee jaar geleden diende het autoverkeer in MaleisiŽ 6.877 doden te melden. Dat betekende een stijging met 70 procent tegenover het begin van de jaren negentig. In Groot-BrittanniŽ werd tijdens diezelfde periode een daling met 64 procent tot 1.960 doden opgetekend. Uit het onderzoek, waarbij de oogbewegingen werden geregistreerd, blijkt dat chauffeurs in MaleisiŽ dreigende problemen nochtans even snel opmerken als hun Britse collega's, maar wel meer tijd laten verstrijken vooraleer te reageren."

"De resultaten van het onderzoek laten uitschijnen dat autobestuurders in MaleisiŽ minder goed in staat zijn om het dreigende gevaar van bepaalde verkeerssituaties in te schatten dan hun Britse collega's," stipt Phui Cheng Lim aan. "De conclusies van het onderzoek zouden belangrijke implicaties kunnen hebben voor de verkeersopvoeding in ontwikkelingslanden, waar verkeersveiligheid een bijzonder groot probleem is. Het verschil in reactietijd geeft aan dat in de ontwikkelingslanden bij de verkeersopleiding meer inspanningen moeten worden gedaan om de chauffeurs het dreigende gevaar van bepaalde verkeerssituaties beter te leren onderkennen." Het onderzoek toonde ook aan dat een grotere vertrouwdheid met het gevolgde traject de bestuurder in staat stelt potentiŽle gevaren sneller te herkennen.
- -

Recente nieuwsberichten:

•  2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•  2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in MaleisiŽ
•  2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook MaleisiŽ
•  2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•  2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•  2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•  2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•  2016/01/01 MaleisiŽ: IsraŽlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•  2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•  2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•  2015/12/24 MaleisiŽ: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting

•  Eerder gepubliceerde berichten uit 2013
•  Links naar het nieuwsarchief