2009/05/14 Loodsen Rotterdamse halalhaven staan leeg
Het moest de Europese toegangspoort voor halalproducten worden. Maar de speciale Rotterdamse pakhuizen staan leeg. Dus lobbyt Nederland in Maleisië.
Het wil maar niet vlotten met de Rotterdamse halalhaven. Drie jaar geleden werd met veel bombarie de campagne Rotterdam Your European Halal Gateway gepresenteerd. Twee speciale halalloodsen voor diepvries- en droogwaren werden ingericht via de hoogste standaarden. Werknemers kregen een speciale training. Gouden bergen lonkten met een afzetmarkt van 1 miljoen moslims in Nederland en 30 miljoen in het Europese achterland. Maar vandaag de dag staan de speciale halalgecertificeerde loodsen vrijwel leeg of worden ze gebruikt voor opslag van andere goederen.
Reden voor de Nederlandse ambassade in Maleisië om vorige week uit te pakken op de internationale MIHAS halalbeurs. Lody Embrechts, de Nederlandse ambassadeur, verzocht de aanwezige Maleise bedrijven met klem nu toch echt eens de goede Rotterdamse halal-faciliteiten te gaan gebruiken. Hij werd ondersteund door Derk van Mackelenbergh, directeur van Eurofrigo dat een gekoelde halalloods voor 1.500 pallets heeft. Vanuit Thailand laat Mackelenbergh weten dat de beurs tot weinig concreets heeft geleid. ‘Het zit allemaal in de pijplijn, maar die is ongelooflijk lang.'
Net zoals joods voedsel koosjer moet zijn, eten moslims halal. Het is een breed begrip dat onder meer van toepassing is op voedsel en bankieren. ‘Bij voedsel gaat het erom dat het rein, eerlijk, schoon en hygiënisch is,’ volgens sales manager Ali Erdem van Anur, een van Nederlands grootste exporteurs van halaldiepvriesproducten. Moslims mogen sowieso geen varkensvlees eten, want dat is haram: slecht en het tegenovergestelde van halal. Alle andere soorten vlees moet onder meer ritueel geslacht worden om het predikaat halal te verdienen.
De Rotterdamse haven ging graag een stapje verder door ook halalopslag te faciliteren.
In 2005 kreeg het Rotterdamse havenbedrijf Vat Logistics en Eurofrigo zo ver om speciale halalloodsen in te richten. Daar wordt bijvoorbeeld niet met een trolley varkensvlees langs halalvlees gereden. Onder het motto ‘als je het doet, doe het dan goed’ worden regels uit Maleisië nageleefd. ‘Want die zijn het strengst,’ laat initiatiefnemer Kees Weststrate van het havenbedrijf weten.
Daarmee slaan ze een beetje door. ‘Bij fabrieken is een halalproductieproces heel belangrijk. Varkensvlees mag bijvoorbeeld nooit in aanraking komen met halalvlees’, volgens Ben Ali-Salah. Hij is directeur van Halal Correct Certification dat bedrijven keurt die halalproducten maken. ‘Maar bij een haven heeft een keurmerk geen zin. Het is grote onzin.’ De expert snapt niets van de diepvries- en droogwarenloodsen en ziet weinig halalgevaar omdat de producten verpakt zijn. ‘Dan komen ze dus ook niet in aanraking met slechte zaken.’
Dat de halalhaven nog niet loopt, wijt Derk van Mackelenbergh, directeur van Eurofrigo, aan verschillende oorzaken. Hij vindt de Europese moslim nogal naïef als het om de aanschaf van halalproducten gaat. ‘Als er een stempeltje opstaat is het prima.’ Ook zouden grote supermarkten als Albert Heijn eens hun nek moeten uitsteken om meer halal te verkopen. Moslims worden nu nog vooral bediend door buurtwinkeltjes, terwijl in Engeland supermarkten als Tesco een groot assortiment aanbieden. Tot het zover is, zet CunoVat van Vat Logistics zijn loods maar vol met andere producten. ‘De Rotterdamse haven is nog steeds zijn tijd ver vooruit. Misschien blijft dat ook zo omdat de vraag er nooit komt.’
Deel dit artikel met anderen:
Aanverwante pagina's:
•
2008/05/29 Ondernemers Maleisië laten Rotterdam links liggen
•
2007/06/01 Halal Superhighway tot Rotterdam
•
2007/05/23 Rotterdamse haven halal-proof
•
2006/02/16 Rotterdamse haven krijgt eerste halal-loods in Europa
Recente nieuwsberichten:
•
2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•
2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in Maleisië
•
2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook Maleisië
•
2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•
2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•
2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•
2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•
2016/01/01 Maleisië: Israëlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•
2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•
2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•
2015/12/24 Maleisië: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting
•
Eerder gepubliceerde berichten uit 2009
•
Links naar het nieuwsarchief