[an error occurred while processing this directive]
- 2000/03/02 Krant in MaleisiŽ moet zich matigen

De Maleisische regering legt de islamitische krant Harakah aan banden. De met een oplage van ooit bijna 400.000 exemplaren meest succesvolle krant van MaleisiŽ mag niet langer twee keer per week verschijnen, maar slechts twee keer per maand. De krant wordt uitgegeven door de grootste oppositiepartij van MaleisiŽ, de Parti Islam SeMalaysia (PAS), die bij de parlementsverkiezingen in november vorig jaar haar zeteltal wist te verdrievoudigen tot 27. Dat was een teleurstelling voor de Maleisische premier Mohamad Mahatir. Zijn Umno- partij boekte een veel kleinere verkiezingsoverwinning dan waaraan ze gewend was geraakt.

De officiŽle reden voor het gedeeltelijke verschijningsverbod is dat Harakah door de regering wordt beschouwd als een 'nieuwsbrief van een politieke partij'. "Die mogen hooguit twee keer per maand verschijnen", lichtte vice-premier Abdullah Badawi het verschijningsverbod toe.

Umno is verbonden met uitgever The New Straits Times Press dat regeringsgezinde kranten uitgeeft als het Engelstalige The New Straits Times, Berita Harian en Malay Mail. Hoofdredacteuren van deze kranten werden na de verkiezingen ontslagen. Ze worden verantwoordelijk gehouden voor het tegenvallende verkiezingsresultaat van Umno omdat ze er niet in waren geslaagd de Umno-standpunten goed voor het voetlicht te krijgen. Harakah, dat elke maandag en vrijdag verscheen, is een van de weinige media waarin kritiek op de regering- Mahatir wordt geleverd. Hoofdredacteur Zulkifli Sulong en drukker Chea Lim Thye moeten in mei terechtstaan wegens een citaat dat in Harakah verscheen over het proces tegen de voormalige vice-premier Anwar. Daarin werden de Maleisische autoriteiten beschuldigd van samenzwering tegen Anwar, die thans terechtstaat wegens homoseksuele handelingen. De krant Harakah begon in 1987 met een oplage van 15.000, stabiliseerde op 75.000 en schoot rond de verkiezingen vorig jaar door naar 377.000. Daarop verbood het ministerie van Binnenlandse Zaken de losse verkoop en kelderde de oplage naar 250.000.

Zulkifli diende afgelopen januari een verzoek in een dagblad te mogen uitgeven, Purnama genaamd ('Volle maan', naar het partijsymbool van PAS). Op de aanvraag is nog niet gereageerd. Harakah verschijnt al dagelijks op Internet. Het is nog onduidelijk of de krant daar zal worden aangepakt. Eťn op de tien MaleisiŽrs heeft toegang tot Internet.

-
Deel dit artikel met anderen:

eKudos (NL) NuJIJ (NL) TagMos (NL) Google Yahoo My Web del.icio.us StumbleUpon Technorati Digg Facebook Reddit Furl
-

Recente nieuwsberichten:

•  2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•  2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in MaleisiŽ
•  2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook MaleisiŽ
•  2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•  2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•  2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•  2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•  2016/01/01 MaleisiŽ: IsraŽlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•  2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•  2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•  2015/12/24 MaleisiŽ: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting

•  Eerder gepubliceerde berichten uit 2000
•  Links naar het nieuwsarchief
-