1997/02/14 Premier Mahathir biedt Fokker laatste strohalmpje
De Maleisische premier Mahathir Mohamad, Joep van den Nieuwenhuyzen, Begemann, de Rabobank en Stork zijn bezig met wat de laatste doorstartpoging voor Fokker lijkt. De laatste strohalm, zoals insiders het noemen, en erg diep geworteld lijkt die halm niet.
Begemann en zijn voormalige sterke man Joep van den Nieuwenhuyzen zijn de initiatoren, tevens architecten van het plan. Stork is een partij waar ze niet omheen kunnen omdat het concern belangrijke delen van het oude Fokker bezit. De Rabobank verstaat de kunst van het financieren, en heeft het patent op technolease-achtige constructies. Dat levert geld op, in dit geval 400 miljoen, maar dat is niet voldoende.
Vandaar dat de Maleisische premier erbij is gehaald. Door Joep persoonlijk. Vlak na het faillissement van Fokker riep hij al dat hij binnen een paar maanden met een reddend plan voor Fokker zou komen. Samen met Aziatische kameraden, voegde hij daar aan toe.
Volgens insiders trachtte hij een dubbelslag te maken: duikboten van zijn RDM verkopen aan Taiwan, en met de opbrengst daarvan Fokker kopen. Maar de duikboten bleken niet verkoopbaar en van Joep werd niets meer vernomen.
Tot in november Samsung afvalt als redder van Fokker. Vanaf dat moment pakken Begemann en Joep van den Nieuwenhuyzen de rol op die ze in het verleden zo graag speelden: failliete tenten overnemen. Plannen maken is niet het probleem: geld is het probleem.
Dus vliegen Begemann-topman André Deleye, Fokker's curator Louis Deterink en een hoge man van EZ op 1 januari naar Singapore. Maar Singapore Aerospace, de partij waarop zij hun hoop vestigden, heeft zich al gecommitteerd aan de concurrent, de combinatie van het Chinese Avic en het Europese Airbus.
Intussen is echter een Maleisische partij opgedoken in Amsterdam: Mafira Group, een jonge luchtvaartmaatschappij. Topman Marzuki Zain wil graag Fokkers. Hij heeft al een vloot van F-28's, maar bij Fokker staat nog een gloednieuwe Fokker-70.
Maar Marzuki krijgt ook zin in de fabriek Fokker. Begin dit jaar liet hij een studie uitvoeren naar de mogelijkheden van een overname. Erg ver kwam hij niet met zijn idee. Joep van den Nieuwenhuyzen, die al sinds 10 januari bezig is met een boekenonderzoek bij Fokker, krijgt op 22 januari lucht van Marzuki's plannen. Elf uur later zit de dynamische ondernemer in het vliegtuig naar Kuala Lumpur. In korte tijd weet hij de medewerkers van Maleisië's premier (en praktisch alleenheerser) Mahathir voor zijn karretje te spannen.
Mahathir is een man naar Van den Nieuwenhuyzens hart. Gek op wilde plannetjes. Goed in het vermengen van politiek en zakendoen. Hij koopt alles wat blinkt en mooi is. Zo nam hij vorig jaar Lotus én Lamborghini over. Eerder al spendeerde hij 200 miljoen dollar aan een Australisch project om een tweepersoons vliegtuigje te ontwikkelen (dat nog altijd niet vliegt).
Mahathir stuurt zijn vertrouweling Tun (hertog) Daim Zainuddin naar Nederland mét een bankgarantie van naar verluidt honderd miljoen dollar. Dat bedrag helpt erg goed om de curatoren van Fokker, die zo'n commitment van Samsung nooit gezien hebben, tot alle medewerking te bewegen.
De problemen lijken oplosbaar. De vleugelproductie bijvoorbeeld. Het Noord-Ierse Shorts liet november vorig jaar weten daar niet meer aan te willen meewerken, maar de Maleisiërs hebben ijzers in het vuur. Zij hebben voor meer dan een miljard aan bestellingen lopen bij Shorts (raketten) en Shorts' moedermaatschappij Bombardier (treinsystemen). Met een goede klant kan altijd zaken worden gedaan. Er zijn mogelijkheden: vleugels bouwen in Maleisië, in Zuid-Engeland, eventueel zelfs bij Shorts zelf.
Lastig is wel dat Stork dwarsligt. Stork-topman Hovers wordt er alom van verdacht niet veel heil meer te zien in Fokker. Hij wil veel liever voluit gaan in het super-jumbo-project met Airbus. Bronnen bij Fokker vinden het opvallend dat tijdens afwezigheid van Hovers de onderhandelingen vlotjes verlopen, maar dat ze weer stokken zodra Hovers terug is in het land.
Dan doet Begemann-topman Deleye zijn faam weer eer aan. Als geen ander weet hij overheden voor zijn karretje te spannen, zoals hij bij NedCar al bewees. Onder druk van het ministerie van Economische Zaken draait Hovers bij.
Maar de twijfels blijven. Het businessplan gaat uit van winst over drie jaar en is beter gefinancierd dan het plan van Samsung. "Maar het is een plan. Van den Nieuwenhuyzen is nu samen met Deterink in Maleisië om het geld op te halen, want dat is er nog niet", aldus een bron binnen Fokker.
En bovendien: "Wat moet Begemann met een bedrijf dat veel groter is dan zijzelf?"
Recente nieuwsberichten:
•
2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•
2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in Maleisië
•
2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook Maleisië
•
2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•
2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•
2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•
2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•
2016/01/01 Maleisië: Israëlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•
2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•
2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•
2015/12/24 Maleisië: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting
•
Eerder gepubliceerde berichten uit 1997
•
Links naar het nieuwsarchief