Maleisië en Indonesië hebben veiligheidsmaatregelen opgevoerd in de Straat van Malakka, na een waarschuwing gisteren van de marine van Singapore voor een terreuraanval op olietankers. De smalle straat van Malakka, tussen Maleisië en het Indonesische eiland Sumatra is een van de drukste scheepvaartroutes ter wereld.
Volgens de Singaporese marine, die geen specifieke terreurorganisatie noemde, willen de terroristen "waarschijnlijk veel publiciteit en aantonen dat zij nog springlevend zijn".
 |
Politiepatrouille voor de kust van Singapore. |
De Straat van Malakka is 900 kilometer lang en verbindt Azië met het Midden-Oosten en Europa. Meer dan 50.000 vrachtschepen, goed voor 40 procent van de wereldhandel, kiezen jaarlijks deze route.
Peter Chalk van de RAND-denktank schrijft in een rapportage over piraterij en terrorisme ter zee dat een aanval waardoor de Straat van Malakka zou worden afgesloten of de haven van Singapore (tijdelijk) zou worden afgesloten een disproportioneel negatief effect heeft op de wereldhandel. "Een onderbreking van het vrachtvervoersmechanisme dat gebaseerd is op het principe van 'net genoeg- net op tijd' zou in potentie omvangrijke fiscale effecten met toenemende omgang tot gevolg kunnen hebben, zeker als de activiteiten van een wereldhaven wordt stilgelegd", aldus Chalk.
Een Thaise scheepvaartattaché in Singapore zei gisteren dat de waarschuwing voor een terreuraanval oorspronkelijk afkomstig was van Japan. Dat land meldde aan het Internationaal Maritiem Bureau (IMB) dat schepen in de zeestraat mogelijk doelwit zijn van terroristen.
De Indonesische politie maakte gisteren bekend dat zij 13 verdachten had gearresteerd die betrokken zouden zijn bij terreurtrainingen in een kamp van moslimextremisten in Atjeh, dat grenst aan de Straat van Malakka. De zee-engte is al langer werkterrein van piraten. Een terreurdreiging is nieuw.