2014/03/21 Expert: Lange sliert onder object kan olievlek zijn
Een Britse oceanograaf die gespecialiseerd is in het analyseren van satellietbeelden denkt een olievlek te zien op de afbeelding van mogelijke brokstukken van het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines. Dat meldt de Amerikaanse nieuwszender NBC News.
"Ik besteed een groot deel van mijn leven aan het kijken naar dit soort dingen. Het eerste wat ik dacht toen ik de satellietfoto van de twee verdachte objecten zag was: dat lijkt wel een olievlek," verklaarde hoogleraar Simon Boxall van het Nationaal Oceanografisch Centrum in Southampton tegenover de nieuwszender.
"Als je naar het kleinste object kijkt, dat zo'n vijf meter groot is en het label 2 kreeg, zie je een interessante vlek boven en vooral onder het voorwerp zelf," aldus Boxall. Hij analyseerde naar eigen zeggen al duizenden satellietbeelden met olievlekken in zijn loopbaan.
Het moment waarop de satellietfoto werd gemaakt -iets na twaalven 's middags- is volgens hem belangrijk. "De zon doet elke hoeveelheid olie in het water glinsteren."
Dat detail vergroot volgens hem de geloofwaardigheid van de theorie dat de twee objecten op de satellietfoto brokstukken kunnen zijn van het verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines. De Australische maritieme veiligheidsinstantie lanceerde vandaag een zoekactie met vliegtuigen en schepen.
Toch waarschuwt Boxall voor al te veel optimisme. "Er zijn veel dingen die een vals signaal kunnen afgeven. Het object kan een overboord geslagen container zijn waaruit olie lekt of een school vissen die glinstert in de zon."
Als de objecten daadwerkelijk brokstukken zijn van de verdwenen Boeing 777-200 is de kans klein dat het vliegtuig werd gekaapt, zeggen luchtvaartdeskundigen.
Volgens de Amerikaanse lijnvluchtpiloot Robert Mark, tevens werkzaam voor het tijdschrift Aviation International News, loopt er een rechte lijn tussen de plek waar radar vlucht MH370 voor het laatst detecteerde en het gebied waar een satelliet de objecten vastlegde.
"Als de objecten daadwerkelijk brokstukken van het toestel zijn dan versterkt dat de theorie van een noodsituatie aan boord waardoor de bemanning werd uitgeschakeld en het vliegtuig nog zo'n vijf tot zes uur doorvloog op de automatische piloot tot de brandstof op was," zo verklaarde Mark tegenover de Britse Mail Online.
De Australische veiligheidsdeskundige Neil Fergus sluit zo'n noodsituatie in dat geval juist uit. Volgens hem kan het vliegtuig alleen naar de bewuste locatie zijn gekomen door menselijk toedoen van de pilo(o)t(en) of bemanning, zo zegt hij in de Britse krant The Mirror.
Recente nieuwsberichten:
•
2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•
2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in Maleisië
•
2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook Maleisië
•
2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•
2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•
2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•
2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•
2016/01/01 Maleisië: Israëlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•
2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•
2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•
2015/12/24 Maleisië: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting
•
Eerder gepubliceerde berichten uit 2014
•
Links naar het nieuwsarchief