2014/03/16 Laatste contact uit cockpit na uitvallen communicatie
De laatste opgevangen woorden uit de cockpit van de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines geven geen indicatie dat er iets mis was, ook al waren er op dat moment al handmatig communicatiesystemen uitgeschakeld. Dat melden Maleisische autoriteiten vanavond, schrijft persbureau AP.
De laatste opgevangen woorden vanuit de cockpit waren gericht aan de luchtverkeersleiding van Kuala Lumpur, vlak voordat het toestel van hun radar verdween om 1:22 uur 's nachts. Dit contact vond plaats op het moment dat het toestel werd overgedragen aan de luchtverkeersleiding van Vietnam. De laatste woorden waren "Alright, good night", wat geen ongebruikelijke woorden zijn in deze context, die er dus niet op wijzen dat er iets mis was.
Op dit moment waren er al twee communicatiesystemen handmatig uitgeschakeld, waaronder het ACARS systeem, waarmee vliegtuigen met grondstations kunnen communiceren. Dat melden de autoriteiten vanavond. Nadat het laatste radiocontact plaatsvond zou de transponder vanuit de cockpit zijn uitgeschakeld, dat is het communicatiesysteem waarmee een vliegtuig geïdentificeerd kan worden op de radar. Tot dusver werd door de autoriteiten aangenomen dat het laatste contact met de cockpit plaatsvond voor de verschillende communicatiesystemen werden uitgezet.
Experts op het gebied van vliegtuigonderhoud hebben tegenover The Guardian uitgelegd dat de verschillende communicatiesystemen alleen handmatig in de cockpit kunnen worden uitgeschakeld. Dit nieuwe gegeven zou erop kunnen wijzen dat de persoon die contact had met de luchtverkeersleiding in Kuala Lumpur ofwel onder druk is gezet om geen bijzonderheden te laten merken, of mogelijk betrokken is geweest bij een eventuele kaping.
Het is nog niet door de autoriteiten vastgesteld of de persoon die de woorden "Alright, good night" uitsprak de piloot Zaharie Ahmad Shah was, copiloot Fariq Abdul Hamid, of een onbekende andere persoon. Ook is het niet duidelijk of dergelijke communicatie opgenomen wordt door de luchtverkeersleiding en voor ondezoekers beschikbaar zijn.
De politie sloot eerder nog een mogelijk complot door piloten uit. De piloot en co-piloot hadden geen verzoek ingediend om samen te vliegen op vlucht MH370. Onderzoekers zeggen verder nog geen idee te hebben wie er rond dit tijdstip de bestuurder was van het vliegtuig dat ruim een week geleden verdween, en wat hun intenties waren.
Recente nieuwsberichten:
•
2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•
2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in Maleisië
•
2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook Maleisië
•
2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•
2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•
2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•
2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•
2016/01/01 Maleisië: Israëlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•
2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•
2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•
2015/12/24 Maleisië: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting
•
Eerder gepubliceerde berichten uit 2014
•
Links naar het nieuwsarchief