2008/05/08 KLM viert 50 jaar vluchten naar Kuala Lumpur
Vijftig jaar geleden in april 1958, landde de KLM 'Griffioen' met het vluchtnummer KL 821 op het Sungei Besi vliegveld in
Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisie, en voegde daarmee een nieuwe bestemming toe aan het uitgebreide luchtvaart
netwerk. Tegenwoordig, vijftig jaar later, brengt de vliegtuigmaatschappij met zijn Boeing 747-400 meer dan 400 passagiers
van Amsterdam direct naar het ultramoderne Kuala Lumpur International Airport in Sepang.
Voor de viering van 50 jaar vliegen van Amsterdam Schiphol naar Kuala Lumpur door KLM Royal Dutch Airlines werd er een
groot en kleurrijk welkomstfeest gehouden om de vliegtuigmaatschappij, haar vliegtuig en passagiers te ontvangen op Kuala
Lumpur. Het vliegtuig werd getoond toen deze langzaam het eindpunt naderde. Het personeel en haar passagiers werden
hartelijk en vriendelijk ontvangen met de Maleisische gastvrijheid toen zij het vliegtuig verlieten. Het evenement werd
georganiseerd door KLM, Tourism Malaysia en Malaysia Airports.
Vlak voor aankomst van de vlucht werd er gesproken door de heer Ihab Sorial, General Manager voor South East Asia II van
Air France-KLM. Hij zei: "Dit is een grote mijlpaal voor KLM. We zijn erg trots dat Kuala Lumpur de afgelopen vijf decennia
een van onze bestemmingen was".
"In feite vliegt KLM zelfs sinds 1934 naar Maleisie toen ze een wekelijkse vlucht hadden naar Alor Setar. Dit heeft zich
ontwikkeld in directe vluchten van Amsterdam naar Kuala Lumpur, welke goed gevuld zijn sinds het begin in 1991 en het
aantal vluchten progressief zijn toegenomen de afgelopen jaren". "In 1994 hebben we de frequentie van onze directe vluchten
naar drie per week verhoogt, met de vierde wekelijkse vlucht in 1999. In november 2000, begon KLM met dagelijkse directe
vluchten aan te bieden tussen Kuala Lumpur en Amsterdam," voegde hij toe.
"We zien de toenemende populariteit van Kuala Lumpur als toeristen- en zakelijke bestemming voor reizigers uit Europa, dit
vanwege de levendigheid en sterke economische groei van de stad. Ook bieden we passende aansluitingen aan voor onze
passagiers die richting Kuala Lumpur komen", zei de heer Ihab.
Hij voegde toe dat veel klanten kiezen voor vliegen met KLM omdat de vliegtuigmaatschappij naadloze connecties naar
verschillende bestemmingen over de wereld aanbiedt, en passagiers veel waarde voor hun geld geeft. "Onze award winnende
business class is een van de grootste verkooppunten van de vliegtuigmaatschappij, en biedt veelzijdig comfort en luxe
tijdens het reizen," zei hij.
"Met meer dan 20 miljoen toeristen aankomsten in 2007, zijn Reizen en Toerisme een van de snelst groeiende economische
sectoren als het gaat om werk verschaffing. We zijn ook erg trots dat KLM nog steeds kiest voor Maleisie als een van hun
vele wereldwijde bestemmingen", zei Dato Razali Daud, de plaatsvervangende algemeen directeur van het Ministerie van
Toerisme van Maleisie.
"Het Wereld Economisch Forum's Reizen en Toerisme rapport van 2007 benadrukt de goede infrastructuur van Maleisie en
uitstekende concurrerende prijzen als het gaat om lage ticket en luchthaven belastingen, lage brandstofprijzen en een
gunstig belasting klimaat. Ook wordt er zeer positief gesproken over de hoge prioriteit die de Maleisische overheid stelt
aan reizen en toerisme als ook de goede wegen, spoorbaan netwerk, vliegveld en haven infrastructuur van het land en het
binnenlandse reisnetwerk", voegde hij toe.
"Al deze factoren, gecombineerd met KLM haar excellente netwerk van vlucht connecties, zullen Maleisie een meer attractief
en toegankelijke bestemming maken voor toeristen die vanuit de hele wereld komen", zei Dato Razali.
KLM, die de boeing 747 gebruikt voor dagelijkse vluchten naar Kuala Lumpur, werkt met een moderne vloot van bijna 200
vliegtuigen waarvan 22 boeing's 747-400. Gedurende het financiele jaar 2006/2007 vervoerde de vliegtuigmaatschappij 73,5
miljoen passagiers. KLM is de oudste vliegtuigmaatschappij in de wereld die nog steeds onder de originele naam opereert.
In mei 2004 is KLM gefuseerd met Air France, dit heeft geresulteerd in werelds grootste vliegtuigmaatschappij groep qua
omzet en wereldleider in de drie kern categorieen: passagiers transport, vracht transport, en techniek en onderhoud. Air
France en KLM blijven beide vliegen onder hun verschillende merknamen.
Air France-KLM en hun partner vliegtuigmaatschappijen opereren een route netwerk die meer dan 15.207 plaatsen met 684
bestemmingen in 133 landen verbinden. Air-France- KLM is een lid van de SkyTeam Alliance, een van werelds snelst groeiende
alliantie.
Deel dit artikel met anderen:
Aanverwante pagina's:
•
2007/02/27 KLM breidt samenwerking met Malaysia Airlines uit
•
2006/03/08 Malaysia Airlines zoekt toenadering tot KLM
•
2001/06/16 KLM en Malaysia Airlines samen in alliantie
•
2001/06/14 Schiphol stapt in Maleisische luchthaven
•
2001/06/14 KLM en Schiphol mikken op Maleisische partners
•
2001/06/13 Schiphol wil belang in vliegveld Maleisië
•
2000/10/24 KLM en MAS breiden dienstenpakket uit
•
2000/03/14 Malaysia Airlines mogelijk bij alliantie KLM en Alitalia
•
1999/02/06 Northwest akkoord met Malaysia Airlines
•
1998/01/10 MAS aantrekkelijk voor netwerk met Northwest en Alitalia
Recente nieuwsberichten:
•
2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•
2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in Maleisië
•
2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook Maleisië
•
2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•
2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•
2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•
2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•
2016/01/01 Maleisië: Israëlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•
2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•
2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•
2015/12/24 Maleisië: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting
•
Eerder gepubliceerde berichten uit 2008
•
Links naar het nieuwsarchief