Een groepje Maleisische specialisten leert de arbeiders van de Langstraat opnieuw met leer te werken. In Rijen, ooit
brandpunt van de roemrijke leerindustrie, opende fabrikant van autobekleding DK-Schweizer uit Kuala Lumpur gisteren haar
deuren.
|
Een Maleisische werkploeg bezig in de nieuwe hal in Rijen. (Foto: Ingrid Bertens) |
De bordjes in de wereld zijn definitief verhangen. Waar een eeuw geleden nog tientallen looierijen werk boden aan honderden
Rijenaren, levert een slimme Aziatische leerfabrikant een nieuwe impuls aan de industrie.
Toch heeft de keuze voor Rijen weinig te maken met de historische wortels van het dorp, maar alles met doordachte logistiek.
Van heinde en verre worden de auto’s die van leer moeten worden voorzien aangevoerd door de twee grote autotransporteurs
uit Oosterhout; Gefco en Wallon. Dealers en importeurs hoeven zich daarom geen zorgen te maken over het transport.
Ook de productiecapaciteit en de prijs spelen een rol. De markt voor lederen autobekleding is tot nu toe een ambachtelijke,
en het domein van een krappe zestig kleine gespecialiseerde bedrijven. Die hangen een flink prijskaartje aan het product.
Om een beetje knappe auto van leer te voorzien ben je al snel drieduizend euro verder. DK-Schweizer doet het voor minder
dan de helft. Een ervaren Nederlandse trimmer, zoals de leerspecialisten in vaktaal worden genoemd, is een paar dagen bezig
om het textiel van een middenklasser in leer om te zetten. Alba in Amsterdam, de grootste lederen autobekleder in Nederland
voor de Maleisiërs kwamen, kan ongeveer vijftien auto’s in de week aan. In Rijen werken ze per week minstens drie keer
zoveel auto’s buiten.
Die hoge aantallen kunnen worden gehaald omdat kant en klare pakketten, die in Kuala Lumpur worden gestikt, hier worden
ingebouwd. Zodra er een nieuw automodel op de markt komt, worden de stoelen en deurpanelen naar Maleisië opgestuurd en
worden de modellen gemaakt.
Het leer voor de bekleding komt uit de grote Italiaanse leerhuizen die ook leveren aan de prestigieuze Parijse
tassenfabrikanten als Louis Vuitton.
In Kuala Lumpur worden de huiden door ongeveer vijftienhonderd medewerkers verwerkt tot standaard interieurs. Die komen per
zeecontainer, of als het snel moet per vliegtuig, naar Rijen, waar de autobekleding binnen een paar dagen kan worden
ingebouwd.
In het bedrijf, dat twee jaar geleden in Baarle-Nassau neerstreek, leren zes Maleisiërs nu acht Nederlanders de kneepjes
van het vak. „Uiteindelijk moeten die het overnemen, want het kost te veel om steeds weer mensen uit het Verre Oosten te
halen en te huisvesten. We willen op korte termijn nieuwe mensen uit de omgeving aannemen“, zegt een woordvoerder.
Het bedrijf ziet de markt voor leren autobekleding snel groeien want vanuit Rijen wordt na Nederland ook de Belgische,
Franse en Duitse markt veroverd. Daarom ligt er een bouwvergunning klaar voor een nieuwe productiehal. Maar of die lang
uitkomst biedt wordt nu al betwijfeld.