[an error occurred while processing this directive]
- 2005/08/29 Maleisië neemt de krant The Epoch Times in beslag

Volgens een recent verslag van de Wereldorganisatie voor het Onderzoek van de Vervolging van Falun Gong (WOIPFG), is de in beslag name van de Epoch Times (Chinese versie) in MaleisiŽ het gevolg van de geplande interferentie door de Chinese media buiten China; de internationale gemeenschap zou alert moeten zijn over en speciale aandacht moeten besteden aan de pogingen van de CCP om de vrijheid van media en expressie te onderdrukken.

De WOIPFG zei dat vanaf eind oktober 2004 China's vice-minister van Openbare Veiligheid en leider van het centrale comitť van het CCP "6-10 Bureau" het 26e bureau van het Ministerie van Openbare Veiligheid - dat bewust is gecreŽerd voor de vervolging van Falun Gong - beval om een bijeenkomst in Shenzen te houden, samen met 9 andere provinciale en gemeentelijke Openbare veiligheids- en 6-10 Bureau's waaronder Beijing, Shanghai, Tianjing, Shandong, etc... De opzet van deze bijeenkomst was om een plan te bedenken om de onafhankelijke media buiten China waaronder The Epoch Times schade toe te brengen. Zij gebruiken hiervoor middelen waaronder "geheime overzeese krachten", het verwezenlijken van "het uitdelen van jobs" (inzetten van spionnen), ect... Dit plan vergt heel wat mankracht, materiŽle hulp en fondsen.

Het rapport vermeldde ook dat sinds haar oprichting de CCP The Epoch Times altijd al heeft lastig gevallen. In december 2000, arresteerde de CCP werknemers van de Epoch Times in China. Zij bevinden zich momenteel nog altijd in de gevangenis of in werkkampen.

Op 5 november 2003 publiceerde het Chinese Consulaat-Generaal in Sydney een ondertekend artikel in de Australische versie van the Chinese Daily waarin zij New Tang Dynasty TV(NTDTV) en The Epoch Times aanvielen.

Het WOIPFG zei dat de Chinese ambassades en consulaten buiten China actief met de CCP samenwerken om media zoals The Epoch Times te onderdrukken. Op 21 december 2004 hield The Epoch Times een forum over de Negen Commentaren op de Communistische Partij in de National Press Club (NPC) te Washington. Voor de aanvang van het forum, telefoneerde de Chinese ambassade met het verzoek om het forum te schrappen, maar het verzoek werd door de mede-voorzitter van het NPC comitť voor de vrijheid van de pers, de heer John Donnelly, geweigerd.

Sinds 14 mei 2005, heeft het bedrijf dat The Epoch Times (versie van Hong Kong) printte onder dreiging van de CCP de medewerking stopgezet.

In juni 2005 probeerden diplomaten van de Chinese ambassade in Thailand, waaronder raadgever Hu Xiaolan, Thaise burgers te verhinderen de Negen Commentaren op de Communistische Partij in Pattaya - een toeristische bestemming in Thailand- uit te delen. Zij vertelden aan Thaise regeringsambtenaren, "jullie zouden iedereen moeten verhinderen om de Negen Commentaren in Pattaya uit te delen, anders zullen we Chinese toeristen verbieden om naar hier te komen." Hu Xiaolan verzocht de Thaise regering zelfs om de vrijwillige medewerkers van The Epoch Times, die het boek over de Negen Commentaren op de Communistische partij uitdeelden, op te pakken.

In een interview vertelde de secretaris assistent van het controleteam van het Maleisische Binnenlandse Veiligheidsministerie van nieuwsbladen, boeken en tijdschriften, de heer Abdullah Bin Che Mat aan de Epoch Times dat de beslissing om de Epoch Times in beslag te nemen en de import te bannen werd gemaakt door plaatsvervangend Minister van Interne Veiligheid van MaleisiŽ, YB Chia Kwang Chye. Wanneer er werd gevraagd of de CCP druk uitoefende m.b.t. dit incident, twijfelde de heer Abdullah Bin even en zei dat hij deze vraag niet kon beantwoorden en zich er eveneens niet over wilde uitspreken.

Eťn van de oprichters van de Epoch Times, Li Jiguang en de Algemeen Directeur Zhao Hong van het Epoch Times hoofdkwartier te New York, ontmoetten de Maleisische delegatie in de VN. Zij wezen aan dat de ban in MaleisiŽ het eerste incident over de wereld is en dat het een zeer slecht precedent schepte in de beschadiging van de democratie in een democratisch land en dat het schaamvolle daad is van de Maleisische regering in de internationale gemeenschap.

Zhao Hong zei ook dat MaleisiŽ een onafhankelijk land is en niet zou moeten buigen voor het Communistische regime. Overal ter wereld schenken de Epoch Times afdelingen speciale aandacht aan dit onderwerp, zij zullen de Maleisische ambassades bezoeken en de plaatselijke regering, senatoren en persorganisaties hierover op de hoogte brengen. De inbreuk op de persvrijheid zal het internationale beeld van de Maleisische regering enorm schaden.

-
Deel dit artikel met anderen:

eKudos (NL) NuJIJ (NL) TagMos (NL) Google Yahoo My Web del.icio.us StumbleUpon Technorati Digg Facebook Reddit Furl
-

Recente nieuwsberichten:

•  2016/01/14 Zoekoperatie naar MH370 stuit op scheepswrak 19e eeuw
•  2016/01/13 Voor het eerst overleg religieuze leiders in MaleisiŽ
•  2016/01/13 Discussie over borstvoeding bereikt ook MaleisiŽ
•  2016/01/08 Verwanten vermiste MH370 passagiers: Ze leven nog!
•  2016/01/06 Malaysia Airlines vliegt zonder bagage wegens tegenwind
•  2016/01/05 Koenders wil snel besluit over vervolging MH17-verdachten
•  2016/01/04 Zo'n twintig Russen weten wie BUK-raket op MH17 afschoot
•  2016/01/01 MaleisiŽ: IsraŽlische zeilers bestaan niet op WK jeugd
•  2015/12/25 Circuit van Sepang dicht voor groot onderhoud
•  2015/12/24 Sultan van Brunei verbiedt Kerstmis
•  2015/12/24 MaleisiŽ: ex-baas zedenpolitie de cel in om verkrachting

•  Eerder gepubliceerde berichten uit 2005
•  Links naar het nieuwsarchief
-